שאלת מיליון השקל (אפשר גם בפחות) עבור בעלי עסקים הייתה ותישאר: מה עדיף לנו, קידום אורגני או ממומן. כיצד לבחור? האם נכון הדבר שאפשר לוותר על האורגני בעידן של קמפיינים?
שניים אוחזין
אנקדוטה טעימה כבר בפתיחה.
באחד השווקים בעיר היין, עיר מגוריי, מתקיים בשנים האחרונות יריד אוכל בימי שישי. כמעט ולא הייתה פעם שבה ויתרתי עליו. הרוכלים במקום כבר ידעו לזהות את חזות האדם שמשכים-קום בדרך קבע, כדי להגיע ולבחון את סחורתם. חלקם עדיין לא התעוררו, חלקם עסק בחיזוק הברגים האחרונים של דוכן המזון.
כלל נקוט בידי: תגיע ראשון, תקנה עשירי. בתווך, יש לך הרבה זמן לחשוב במה תבחר. אצלי, הבחירה היא תהליך דיוני. זה בא במיוחד לידי ביטוי כשזה מגיע לדוכן הגבינות – אהבתי הקולינרית הגדולה. עד כמה גדולה? מספיק גדולה כדי שאנשים יביטו בפליאה באיש המריח מקרוב את גבינת הרוקפור (כך בודקים את איכות הגבינה, חברים).
שתי גבינות היו ויהיו הפייבוריטיות שלי: רוקפור וקצ'קבל. שתיהן טעימות להפליא, שתיהן איכותיות ומעוררות תשוקה קולינרית. שתיהן מגיעות ממחלבות אורגניות מובחרות. עניין סגור? לחלוטין לא. מחירי הגבינות הספציפיות הללו אינו זול; סחורה איכותית, רצון להרוויח, סוג הגבינה ומשקלה – שוחקים את הכיס. אין מה לעשות, צריך לבחור רק באחת. רגע לא פשוט לחובב קולינריה הוא הרגע שבו עליו לבחור אחד משניים. בלית ברירה, קבעתי בתחילה תור כפול, דו שבועי, לאהבה עם שתי הפרטנריות המבוקשות. כשהגיע תור הקצ'קבל, הרגשתי את גברת רוקפור מאדימה מכעס, כשכל פסי העובש הכחול המושלמים שלה הופכים לקמטי איבה כלפיי, כמו צועקים: בוגד!
אין מה לעשות, התקציב המוגבל ניצח ואילץ לבחור.
ואת מי אהבתי יותר?
עכשיו דמיינו אתכם, בעלי העסקים, צריכים לבחור בין קידום ממומן ואורגני. שניהם כלים חשובים וטעימים עבור העסק שלכם. כבר ביצעתם את בדיקת הרקע שלכם; אתם למדים ששניהם יקפיצו וישדרגו את פרסום העסק. כל אחד בדרכו הוא. הבחירה המקורית הייתה תלויה סביב שאלת המפתח: כמה זה יעלה לי?
לאחרונה יש מגמה הולכת וגוברת של המרבים לבחור בקידום ממומן. נכון, דווקא האופציה הזו, יקרה יותר בהשוואה לקידום אורגני, ועדיין, ישנה תפיסה כי מהירות התוצאות היחסית בקידום ממומן, היא התשובה הנכונה. האמת היא שזה נכון; קמפיינים בנויים נכון עם לידים ממוקדים, מגיעים לקהל היעד מהר יותר. מכאן הדרך לרכישה מהירה יותר. החשיפה מיידית ואפשרויות הפרסום רבות: החל מדף נחיתה לחסרי אתר ועד בולטות גדולה יותר, תודות לגוגל שופינג.
כמו כוס קפה, האנרגיה מיידית והתוצאות יחסית מיידיות. לכאורה, אין פה דילמת גבינות (זוכרים?). הבחירה קלה ועדיפה על הכלים הפרסומיים בשיטה האורגנית.
טווח קצר וטווח ארוך
רגע, בואו נמשיך ונזרום עם כוס הקפה שלנו; בטווח הקרוב הפכנו לספידי-גונזאלס. ומה אחר כך? נפילה. אין כוח, עייפים יותר מקודם לכן.
כך נשאל את עצמנו: מה קרה לאחר סיום הקמפיין המוצלח, כשכל התוצאות הושגו? האם העסק השיג חשיפה לטווח ארוך? האם המשיכו ההקלקות עליו -חודשים לאחר סיום הקמפיין? האם בהכרח, הקמפיין המוצלח ממתג את העסק שלנו בהמשך הדרך?
התשובות לרוב, הן לא!
יצירת אמון עם קהל יעד, רכישת הַמּוּדָעוּת שלנו, הנאמנות שלו וההכרה המוניטין של העסק שלנו – עדיין מצריכים שימוש בקידום האורגני. ממש כמו סיפור הגבינה שלנו, שמצריכה הרבה עמל וזמן, עד אשר נראה תוצאות, כך גם לגבי הקידום האורגני. כולנו רואים בעסק שלנו נכס לטווח ארוך; מעצם זאת, הקידום האורגני הוא כלי מרכזי בקיום השרידות שלו לזמן ממושך. שיעור ההקלקות בקידום אורגני לעומת ממומן עומד כיום על יחס של 5:4. מכל 5 הקלקות, 4 יהיו על התוצאה האורגנית. זה אומר הכול.
ארגונים גדולים כקטנים, המשקיעים בקידום הממומן, יודעים שהחיפוש אחרי העסק 24/7, כמו גם שמירת עקביות ההופעה שלו במנועי חיפוש, מחייבים את שילוב הקידום האורגני בשיווק ופרסום העסק.
אז מה באמת עדיף?
רגע, חזרנו לנקודת המוצא. אם גם הקידום הממומן וגם האורגני הם הכרחיים, כיצד נבחר בין שתי הגבינות הטעימות האלו?
ראשית, אני מניח שלעסק מוצלח יש ממון רב יותר מאשר לכותב שורות אלו. לכן, השילוב ביניהם הוא הכרחי. קידום אורגני יפתור חסרונות של קידום ממומן ולהיפך. כאשר שניהם עובדים בהרמוניה תחת ארגון אחד, כל המנועים נותנים תפוקה. תקציב? גם כאן אפשר וחשוב לבצע הערכה מראש וחלוקה נכונה בהתאם לצרכי הארגון, הן המיידיים והן לטווח הארוך, מתוך ראייה לטווח ארוך של פרסום ושיווק העסק, שמירה על שרידותו במדיה והפצעתו במקומות עליונים בקמפיינים ובמנועי חיפוש של גוגל.
הנה, תראו אותי למשל; גם אני הבנתי לבסוף (סוד קטן) שאין צורך לבחור בין הקצ'קבל לרוקפור. הורדתי במשקל הגבינות וצרכתי את שתיהן בסוף שבוע חווייתי-קולינרי אחד.
העיקר שכולם וכולן מרוצים ומרוצות. גם בעסק שלנו.